“A romák oktatása nemzetstratégiai kérdés”

Budapest, 2009. október 1. - "A roma kérdés - társadalmi, gazdasági és erkölcsi felelősség" címmel rendezett közös konferenciát a Pénzügykutató Zrt. és a CIB Bank Zrt. A rendezvényen Járóka Lívia EP-képviselő Magyarország egyik legfontosabb nemzetstratégiai kérdésének és elemi gazdasági érdekének nevezte a romák integrációját.

Járóka Lívia, a Fidesz-MPSZ néppárti képviselőnője beszédében hangsúlyozta, hogy az anti-diszkriminációs és emberi jogi megközelítés mellett, a romák társadalmi befogadásának gazdasági és pénzügyi vonatkozására is kellő hangsúlyt kell helyezni. Az integráció – fogalmazott a képviselőnő – ugyanis nem csupán erkölcsi kötelesség, hanem egyben az ország elemi gazdasági érdeke, hiszen a többségi társadalom elöregedésével párhuzamosan a legnagyobb hazai kisebbséget alkotó romák száma dinamikusan nő, és bizonyos előrejelzések szerint néhány évtized múlva eléri az aktív népesség felét. Járóka szerint a gazdasági szükségszerűség hatványozottan jelentkezik az oktatás területén, hiszen a társadalombiztosítási rendszer egyre súlyosbodó terheit a jövőben viselő népesség legnagyobb része most folytatja, vagy kezdi meg iskolai tanulmányait. Ezért döntő jelentőségű, hogy a romák felnövekvő generációi ne munkanélküliek legyenek, hanem foglalkoztatott, adófizető polgárokként járuljanak hozzá Magyarország építéséhez – fogalmazott a képviselőnő. Járóka hangsúlyozta, hogy a roma gyerekek versenyképes oktatása jövedelmező befektetés, mivel a kutatások szerint az a ráfordítás, amely ahhoz szükséges, hogy egy roma gyerek elvégezze a középiskolát, bőségesen megtérül a nemzeti költségvetéshez való későbbi hozzájárulásai révén és már az is bevételt jelent a büdzsé számára, ha csupán minden ötödik gyerek tesz érettségit.
 
Az integrált oktatásról szólva a képviselőnő elmondta, hogy a tisztán etnikai lapú elkülönítés ellentétes mind az alkotmánnyal, mind a közösségi joggal, így az ellen a leghatározottabban fel kell lépni. A tanulók fejlettség és képességek szerinti szétválasztását és a kiscsoportos felzárkóztatást ugyanakkor el kell fogadni oktatási eszközként, mivel alkalmazásuk nem emberi jogi, hanem pedagógia szakkérdés – fogalmazott a képviselőnő. Járóka hangsúlyozta ugyanakkor, hogy ez semmi esetre sem jelenthet lassúbb haladási ütemet, vagy csökkentett követelményszintet. A képviselőnő emlékeztetett, hogy a kutatások szerint a megfelelő pedagógiai támogatással kísért integrált oktatás a roma tanulók teljesítményét javítja, és közben a nem roma tanulók teljesítményét sem rontja. Az integrált osztályokban javul a hátrányos helyzetű tanulók szocializációja, hiszen a gyerekek legalább annyit tanulnak egymástól, mint a pedagógusoktól, míg az elkülönítés ezt a csatornát elzárja – mondta Járóka.
 
A konferenciát Bajnai Gordon miniszterelnök nyitotta meg és felszólalt még Kiss Péter társadalompolitikai miniszter, Pokorni Zoltán, a Fidesz-MPSZ alelnöke, Kállai Ernő országgyűlési biztos és Várszegi Asztrik pannonhalmi főapát is.